Mama-dingen (partII)

Ik had het er al eens over: ‘mama-dingen’, van die handelingen en nieuw verworven competenties die je er zomaar bijkrijgt, bij die kleine spruit… Ze zijn zo alledaags en sluipen zo ongemerkt in de routines dat we er zelden of nooit bij stilstaan. Hier toch. Ten huize Love, life and Luna. Maar kijk. Ik heb dus een blogje. Al durf ik dat wel af en toe vergeten (mijn vorig blogje dateert al van méér dan een maand geleden – shame on me!). En mijn blogje is mijn extern geheugen. Al zal dat geheugen ook niet zo bijster veel voorstellen als het niet wat regelmatiger aangevuld en ge-update wordt!

Om maar te zeggen: die ‘mama-dingen’, dat wordt een terugkerend thema hier. ’t Is maar dat u het weet…

Het viel me onlangs op dat ik – nog maar eens – nieuwe afspraken en regeltjes aan het overlopen was samen met lieve kleine Luna. Gelukkig voor grote meid aanvaardt kleine meid hier met behoorlijk veel gemak de waslijst regeltjes en afspraken. Sterker nog, ze vindt het plezant en de houvast die ze haar bieden lijkt haar rust te geven. En een rustige kleine meid, wij zijn daar hevige voorstander van! Niet dat ze niet uitbundig mag zijn. Dat nu ook weer niet.

Goed. Afspraken en regeltjes dus. Ik lijk ze soms aan de lopende band te produceren. Niet eens bewust zelfs! Hoe ouder Luna wordt, hoe spontaner en vlotter ik dat ‘regeltjes-maken’ onder de knie lijk te hebben.

Het begon geleidelijk: die eerste baby-routines raakten ingeburgerd. Met vallen en opstaan weliswaar. Want afspraken als ‘laten we afspreken dat jij niet gaat gooien met je eten of drinken als mama juist haar net gewassen kleren heeft aangetrokken’ of ‘als het nacht is moet je slapen’, die vielen regelmatig in doven-mans-oren. Het beterde wel. Soms snàpte ze zelfs wat ik bedoelde. Wat nog niet meteen wou zeggen dat ze de afspraak ook effectief opvolgde. Al beterde ook dàt wel.
Na verloop van tijd werden de afspraken ook bijgesteld. Peutertje Luna mocht niet met eten of drinken gooien. Punt. Of mama nu net gewassen kleren aanhad of niet, dat deed niet meer ter zake.

We evolueren hier vlotjes mee met de afspraken. Ze worden onbewust gemaakt en het valt me pas op net op die momenten of in die situaties waarbij we nog geen vooraf afgesproken regeltjes hebben. Terwijl ze wel nodig blijken.

efteling

Om het even te illustreren: wij hebben sinds kort duidelijke afspraken over wat en hoe (eigenlijk vooral ‘wat niet’ en ‘hoe niet’) in/rond/bij (openbare) toiletten. Dat blijkt nodig, ja.
Bij het binnengaan in het openbaar toilet was ik me er heel scherp van bewust dat Luna nog geen regeltjes beheerste rond dit thema. Dus kreeg ze een spervuur van instructies over zich heen:
1. Kom niet aan de vuilbakken in toiletten. Neen, hier niet, maar ook elders niet. Neen. Dat is vies. NEEN JE MAG ER NIET IN KIJKEN. Wat er in ligt? Viezigheid. Afblijven. Bah.
2. Kom ook niet aan de toiletbril. Ook vies. Ook afblijven. Maakt helemaal niet uit dat de toiletbril er niet vies uitziet. Geloof mama op haar woord. Vies.
3. Laat ons gewoon afspreken dat je zoveel mogelijk van alles blijft. Van alles ja. Alles is vies. Overal afblijven.
4. En neen je mag niet de hele rol toiletpapier afrollen. Mag NIET. Kruip ook NIET onder het hokje naast je om een nieuwe rol te nemen. Vraag het gewoon aan mama!
5. Je doet je kleren en onderbroek pas uit als je IN het hokje bent en de deur dicht is. Ja, ik moet dat blijkbaar specifiëren voor mijn dochter. En er ook bij vermelden dat kleren niet op de grond mogen gegooid worden. Dat mag eigenlijk nooit. Maar dat geldt in het bijzonder in toiletten. En nog méér in het bijzonder in een toilet dat niet ons toilet is.
6. Je doet de toiletdeur ook pas terug open als je al je kleren terug aanhebt.
7. Je doet de toiletdeur DICHT, maar als mama niet in het hokje bij jou is, dan sluit je de deur NIET met het slot. Dat hebben we met vallen en opstaan geleerd. Nooit eerder bij stilgestaan waarvoor dat ‘gleufje’ in het slotje aan de buitenkant van de deur diende. Grote meid ging er van uit dat je zo kon zien of het hokje bezet was of niet. Nope. Dient daar niet voor! Tegenwoordig zorgt de mama er altijd voor dat er een muntstuk van een euro binnen handbereik is (lukt met andere muntstukken waarschijnlijk ook). Héél handig om zo’n gesloten toiletdeur er vanaf de buitenkant terug mee open te doen. Gelieve deze informatie niet te misbruiken en enkel toe te passen als iemand zich per ongeluk heeft opgesloten.
8. Als mama bij jou in het toilet is wacht je met de deur terug open te doen tot ook mama haar kleren terug netjes aan/toe heeft gedaan! (Don’t ask!)
9. We gaan ook niet luid roepend vragen beginnen stellen op het toilet. Maakt niet uit of die vragen toilet-gerelateerd zijn of niet. Wacht daar maar mee tot we buiten zijn.
10. Er wordt NIET doorgespoeld zolang er iemand op het toilet zit. In praktijk meestal mama. Je wacht tot mama klaar is. En je begint niet 101 keer te vragen of ik al klaar ben. Zie vorig punt.

Er volgde nog een apart lijstje rond het handen-wassen en handen-afdrogen, maar dat bespaar ik u even.

Regeltjes. Afspraken. We hebben ze hier voor ontelbaar veel uiteenlopende situaties: wat mag wel/niet in het rusthuis/ziekenhuis, op welke knop in de lift mag je wel en vooral NIET drukken, welk stemvolume past bij welke situatie (die hebben we nog niet helemaal onder de knie – ‘luider’ lukt, maar ‘stiller’ is blijkbaar defect),…

Ze mag heus nog wel spontaan zijn. Luna mag écht wel een écht ‘kindje’ zijn. Maar wat gaat dat opgroeien toch gepaard met een gigantische hoop regeltjes en afspraken…

Zo erg dat de mama er zich schuldig over voelt. Een beetje. Een klein beetje. We hebben alvast 1 nieuwe afspraak gemaakt: als het grote vakantie is, dan houden we zeker en vast 1 Luna-avond. Een avond, ja. Geen dag. Ik ben niet gek! Op die avond mag ze dan zélf kiezen wat, waar, hoe… op vlak van eten, avondritueel, bed-tijd-uur… Eventjes geen (of héél wat minder) regeltjes en afspraken. Eventjes chaos (al zal mama er ongetwijfeld toch een ‘georganiseerde’ chaos van maken). Voor 1 keer mag het dan.

Daarna terug naar ons geregelde leventje. Tja… Het hoort er allemaal bij, bij dat opvoeden en opgroeien. Gelukkig genieten we er alle twee van. Happy girls, happy home, happy live… Weliswaar (of net dankzij) de regeltjes en afspraken 🙂

4 thoughts on “Mama-dingen (partII)

  1. Mooie illustratie van wat ik in saaie bewoordingen omtrent ‘consequent gedrag’ wou zeggen op mijn blog. Bedankt. En maak je niet ongerust. Het ‘arme’ kind voelt zich gelukkig in de “houvast en rust”, zoals je zei.
    Wat die toiletsituatie betreft. Op het werk had een collega zich zelf opgesloten op het toilet en riep om hulp. Ongeacht het feit dat andere collega’s in koor riepen dit te negeren, ben ik toch maar een technicus gaan zoeken. Met een muntstuk lukte het niet. (Het slot was stuk.) Dan toch maar opletten!

    • Oh! Dat toilet-voorval herinner ik me nog levendig!! De collega in kwestie waarschijnlijk ook… Toch spijtig dat het niet de ‘ik-heb-het-licht-niet-aangedaan-dus-ik-moet-het-ook-niet-uitdoen’ collega was. Ik kan me anders een heel consequente discussie inbeelden over wie de toiletdeur op slot deed… Ah, het ambtenaren leven! Lang zo saai niet als de cliché’s ons willen doen geloven 🙂

  2. Ik heb hier stiekem heel erg hard mee moeten lachen 🙂 Ik weet wat me nog te wachten staat dus…. 🙂

    • Er staat je nog zo ontzettend veel te wachten ;-)!! Geniet vooral met volle teugen van je kleine meisje, want ook al is het een torenhoog cliché: ze worden ontzettend snel groot ;-). Ik herinner me nog zo levendig de zalige periode toen Luna de leeftijd had van jouw Juliette… Het is nog steeds even zalig hoor nu, daar niet van! Trouwens… Luna heeft net haar eerste échte manicure achter de rug. Roze nageltjes en ‘blinky-blinky’ gouden nageltjes op één en hetzelfde 5-jarige handje :-). Zalig toch hé, die moeder-dochter dingen 😉

Geef een reactie

