Mommy-guilt

Ergens in de tweede helft van de nacht wakker geworden met een klein meisje naast me. Niets onrustwekkends of zelfs maar ongewoon. Het kleine meisje ken ik gelukkig maar al te goed. En het is niet zo vreemd dat ze in de loop van de nacht haar eigen bedje inruilt voor dat van mij. We maken er intussen geen strijd meer van, van dat ‘in-je-eigen-bedje-slapen’. Ze slaapt sowieso wel ‘in’, in haar eigen bedje. En meestal slaapt ze ook de ganse nacht in dat eigen bedje. Maar af en toe zoekt ze dus nog het mama-bed eens op. Geen probleem. Dat mag. Dat vindt de mama eigenlijk stiekem ook wel leuk. Soms.

Maar deze keer was toch nét iets anders. Lieve kleine Luna lag niet rustig met haar warme lijfje helemaal tegen mama opgekruld. Geen geruststellende zachte adem die heel vredig in- en uitgeblazen werd. Nope. Deze keer geen zen-achtig-tafereeltje. Het kleine meisje lag stilletjes te wenen begot!!

Grote meid uiteraard meteen klaarwakker en helemaal overbezorgd. Zo gaat dat bij ons. Wij gaan hier van ‘zen’ naar ‘complete over-the-top paniekerig doen’ in een fractie van een seconde. Lieve kleine meid lag echter in haar slaap te huilen. Wat het eigenlijk alleen maar zieliger maakte. En grote meid terstond ook de traantjes moest wegslikken.

Slapende kindjes wakker maken, dat is ‘not done’. Dat weten we hier wel. Maar staat er ergens iets geschreven over huilende slapende kindjes? Want dat is toch écht wel van een andere orde! Er werd gewacht. Het kleine meisje werd zachtjes gestreeld. Er werd fluisterend tegen het huilende Lunaatje gepraat. Maar ze bleef zachtjes huilen.

Hoort u mijn moederhart al breken?

luna

Héél voorzichtig dan toch maar mijn lieve kleine schat wakker gemaakt. Oogjes open. Heel luide zucht van opluchting bij Lunaatje. En mama kreeg de meest spontane en meest innige knuffel die je je maar kan indenken.

Na wat ge-sus en héél wat geknuffel toch maar eens gepolst waarom ze stilletjes lag te huilen. Ze moest even nadenken. Maar toen herinnerde Luna zich het drama:
‘Ik stond bovenaan een hele grote glijbaan mama. En ik durfde er niet afglijden. En ik riep naar jou. Jij moest mij helpen. Maar jij draaide je om en je liep weg…’

Hoe. Hartverscheurend. Is. Dat. Nu. Niet!!!!

Ik liep weg!! Hoe kon ik nu weglopen?? Mijn kleine meisje had mij nodig! Ze was in paniek! Ze wou haar mama! En. Ik. Liep. Weg.

Nevermind dat het nooit écht gebeurd is. En nooit écht zal gebeuren. Nevermind dat het een droom was (nu ja, nachtmerrie eigenlijk) van Lunaatje. Nevermind dat het wellicht een andere betekenis heeft dan de letterlijke vertaling.

Ik. Liep. Weg!!

We zijn nu drie dagen verder.

En ik loop nog steeds rond met een niet-aflatend-schuldgevoel.

8 thoughts on “Mommy-guilt

  1. En toch zal kleine meid eens alleen van de glijbaan moeten. Ik zie het reeds voor mij: Luna samen met Robbe (of is dit reeds gewijzigd?) in het huwelijksbed, met grote meid op een stoel er naast.

    • Robbe heeft beslist dat hij met zijn papa zal trouwen, dus nu gaat Luna trouwen met Mats. Want Mats is de broer van haar vriendinnetje en dan kan ze dus veel spelen met dat vriendinnetje, als ze dan toch met de broer getrouwd is. Bijna een verstandshuwelijk eigenlijk ;-). We doen hier ons best hoor, in dat leren ‘loslaten’. Maar het is niet helpend als kleine meid er nu luidop nachtmerries over heeft, over die mama die er niet altijd en overal voor haar is… Groeipijnen. Niet alleen de groeiende kindjes hebben er last van 😉

  2. ocharm! ik zou ook helemaal van de kaart zijn want ik heb zelf ‘last’ van voorspellende dromen dus ik zou daar ook onmiddellijk iets achter gaan zoeken terwijl het waarschijnlijk gewoon iets heel onschuldig is dat meespeelt….

    • Vooral het idee dat ik er in haar nachtmerrie niet was toen zij me zo nodig had, dat is dus moordend voor mijn tere moederhartje hé! Pfff… dat zeggen ze er allemaal niet bij hé, als je zwanger wordt ;-).

Geef een reactie

