Bad-tijd = relax-tijd?

Mag ik het hier eens heel even over ‘bad-tijd’ hebben? Misschien valt dit wel onder de noemer ‘too much information’… In dat geval leest u beter niet verder. Want ik wil het er toch graag even over hebben. Over ‘bad-tijd’ dus. Die van kleine meid en die van grote meid. Want die lijken in niets op elkaar. En geen van beide ‘bad-tijden’ lijkt nog in de verste verte op de relaxte, me-time of quality-time die het in het pre-Luna-tijdperk toch ooit wel is geweest.

Maar goed. Bad-tijd dus. Laat ons even met die van kleine meid beginnen.

Kleine meid bad tijd

Laat ik met de deur in huis vallen: die gaat gepaard met drama. Véél drama. Luid drama. Van het soort drama waar de halve buurt kan van meegenieten. We zijn ons daar met ons tweetjes héél goed van bewust, waardoor zelfs de aankondiging ‘Luna, jij mag dan straks in bad’, al voor de nodige stress en spanning zorgt. Reden voor alle theatrale toestanden: HAAR! De haartjes van Luna dus. Ze heeft er veel. En van die hele lange. En die moeten toch écht wel regelmatig gewassen worden. En dat leidt hier keer op keer tot een ware machtsstrijd…

Het hele bad-moment wordt gestart met haartjes wassen. Net omdat dit de grootste struikelblok is. En we er alle twee liefst zo snel mogelijk van af zijn. Alle mogelijke methoden en technieken werden hier al toegepast om het verloop zo snel en traantjes-vrij mogelijk te laten verlopen. Maar het blijft moeilijk en het blijft een strijd.
Het pijnpunt ligt vooral in het ‘uitspoelen van de zeep’. Maar dat had u al kunnen raden. De Luna-haartjes werden eerst in het bad gewassen. Hoofdje goed achteruit en snel de zeep uitspoelen. OK. In theorie klinkt dat logisch. In praktijk ziet dat er wel wat anders uit. Want het kleine meisje eist dat dit zonder sproeier gebeurt. Ja. Ik weet het. Kleine meisjes horen geen eisen te stellen. I know! Maar voor u blijft hoofdschudden moet u zich wel even voorstellen wat een scenario het wordt als mama-met-sproeier de achtervolging moet inzetten op een wegvluchtend-en-tierend-Lunaatje. In bad. Met water. Het is wél een effectieve manier om te testen hoe waterdicht de badkamervloer is, dat wel. En onze badkamervloer blijkt dus niet waterdicht. Dat weten we intussen ook. Je leert de zwakke punten in je huis zoveel beter kennen met een 4-jarige in de buurt! Maar een goeie manier om dat haar gewassen te krijgen was het dus niet. Wel een fantastische work-out voor de mama. Dat dan weer wel… Soit. Er volgde dus een lange periode waarbij grote meid telkens opnieuw met emmertjes en pottekes en weet ik wat al nog meer, water moest scheppen uit het bad en zo de haartjes uit moest spoelen. Dat werkte wel. Maar het is een tergend lang proces. Want Luna heeft dus héél veel haartjes. En van die lange… Tergend lange processen en kleuters, dat blijkt ook niet zo’n gezellige combinatie. We zijn sinds enkele weken overgestapt op de ‘buiten-het-bad’ methode. Waarbij Luna dus naast het bad staat en haar haartjes over de rand van het bad laat hangen. Het lijkt mij allemaal véél ongemakkelijker en nodeloos lastiger, maar ze lijkt het beter te ‘verwerken’. Nog steeds traantjes hoor. Nog steeds drama. Nog steeds veel theatraal gedoe. Maar toch al iets minder dan voordien. En we leren blij te zijn met kleine overwinningen.

Er worden hier nochtans veel inspanningen gedaan om het allemaal zo aangenaam mogelijk te maken. Roze shampoo. En prinsessen-conditioner. Met een gouden kroontje op de fles! Het helpt. Een klein beetje. Die conditioner zorgt er wel voor dat er twee keer ingezeept en dus twee keer uitgespoeld moet worden. Verdubbeling van het leed dus. Maar zonder conditioner wordt het haartjes-kammen-leed dan weer onoverbrugbaar. ’t Is kiezen en delen hier in huis!

Na het wassen volgt het kammen. Dat gaat gepaard met een nog na-snikkend Lunaatje en een zuchtende mama. Goed. Haartjes kammen en omhoog steken en dan… dan is het eindelijk écht bad-tijd voor Luna. Het grootste drama is dan wel geleden, maar u dacht toch niet dat het van hieraf vlekkeloos verloopt? Ha! Tuurlijk niet! Want er volgt dan nog een uitgebreide discussie over de warmte van het water. Luna wil liefst ijskoud. De mama wil geen kindje met longontsteking, dus moet er ook warm water bij. En liefst ook wel voldoende warm water. Want kleine meid zit wel graag in bad. Om te spelen. Veel en lang te spelen. Soms wel een uur aan een stuk. Maar dan koelt het water wel af natuurlijk… Vandaar het belang van een goede ‘start-temperatuur’. Ok, na het temperatuur-debat kan ze dan eindelijk bijna in bad. Bijna. Want er moet ook nog uit 5 flesjes prinsessen-douchegel-gekozen worden. Zeer belangrijke beslissing is dat! Naar welke prinses wil Luna ruiken? Doornroosje, Sneeuwwitje, Ariel, Assepoester of Belle? En kiezen, dat duurt behoorlijk lang… Daarna moeten alle 15 badeendjes nog in bad. En de voorraad potjes, bekertjes en bad-puzzels. Om af te sluiten met de nieuwste aanwinst: het tinkerbel bad-kleurboek met bad-wasco’s.

bad

En dan. Pas dan. Dan kan Luna in bad. Erg tijd-efficiënt is het allemaal niet. En het zou ook een behoorlijke overdrijving zijn om te zeggen dat Luna zich ook effectief wast in bad. Pas als ze klaar is met spelen (en het water helemaal is afgekoeld), mag grote meid een interventie doen en dochterlief (opnieuw in snel-tempo) inzepen en afspoelen. Om het helemaal verrimpelde meisje daarna uit bad te tillen. En 30 keer op rij te zeggen dat ze op de badmat moet blijven staan en niet de hele bovenverdieping mag nat maken.

badjas

Ontspannend hoor, zo’n ‘kleine meid bad tijd’. De ‘grote meid bad tijd’ verloopt gelukkig iets anders. Al was ook deze bad-tijd een stuk relaxter in het pre-Luna-tijdperk.

 

Grote meid bad tijd

Geen paniek. Dit stukje wordt niet geïllustreerd met beeldmateriaal. U kan rustig verder lezen…

Als mama nog maar aanstalten maakt om het bad voor zichzelf te laten vollopen, dan ‘triggert’ dit iets bij Luna. Vermoedelijk werd er een speciaal knopje ingepland tijdens de zwangerschap of zo. Maar het werkt feilloos. Of ze nu rustig aan het spelen is, geboeid tv kijkt of achteraan in de tuin speelt,… Ze hoort het àltijd! En ze zet steeds meteen een spurtje in richting badkamer!

Mee met mama in bad, dat is geen optie. Noch voor haar, noch voor mama. Want mama wil warm water. Héél warm water. En Luna wil koud water. Héél koud water. Dat vormt geen probleem. Kleine meid komt ook helemaal niet naar de badkamer om mee in bad te gaan. Nope. Ze nestelt zich comfortabel (vaak zelfs met een dekentje of knuffel) op het gesloten toilet of op het ‘opstapje’ voor de wastafel. En van zodra mama zich in het bad laat glijden begint onze ‘moeder-dochter-quality-bad-tijd’. Lunaatje heeft mama’s badtijd immers al jaren geleden omgedoopt tot haar eigen ‘Luna-time’. Het is het uitgelezen moment om haar week te overlopen, filosofische vragen te stellen, wetenschappelijke vragen te stellen, verlanglijstjes op te dreunen, toneelstukjes op te voeren, haar eigen nieuwe ‘afspraken’ te maken en ga zo maar door…

Vaak is het een monoloog. Meestal hoeft ze geen antwoord… Meestal is er ook geen ruimte voor antwoord, want het spervuur aan vragen wordt aan zo’n hoog tempo op grote meid afgevuurd dat er nauwelijks tijd rest om na te denken. Een korte bloemlezing van ons laatste bad-moment:
– Zijn bijtjes en lieve-heersbeestjes vriendjes? En kunnen ze dan praten met elkaar? (euh… ja hoor!??). En wat eten ze dan? Gaan we straks de bijtjes en de lieve-heersbeestjes eten geven?
– Waarom zijn er wolken? Hoe groot is de zon? Hoe komen de druppels in de wolken? (waarom lette ik niet beter op toen dat ooit wel eens werd uitgelegd ergens in mijn schoolloopbaan??)
– Wie maakt er baby’s? En hoe raken die dan in de mama’s buik? En wie heeft dan het meeste werk, de mama of de papa? (Altijd leuk, voorlichting geven aan een kleuter die zich niet zomaar met een flauwe uitleg laat afschepen…)
– Ik wil nu ook wel grote zus worden! Dan moet er dus een baby in jouw buik hé mama. Wie gaat er dan een baby in jouw buik stoppen, mama? Moet ik dat eens aan papa vragen mama? Want die heeft mij toch ook in jouw buik gestopt hé! Ik wil dus wel een zusje hé. Geen broertje. Ik vraag het wel aan papa. (Neen schat, neen!)
– Waarom staat er een streep (litteken) op je buik? Doe dat eens weg, dat zou mooier zijn. Ik heb toch ook geen strepen op mijn buik. En jouw buik is wel een beetje dik hé. Jij hebt geen platte buik. (Altijd goed voor je zelfbeeld, zo’n observerende kleuter terwijl je in bad gaat)
– Hoeveel sproetjes heb ik eigenlijk? En hoeveel heb jij er? Gaan we ze eens tellen? En waarvoor dienen sproetjes? Kijk, jij hebt hier en hier en hier een sproetje. (Stop met duwen naar mama, ik wil mijn haar wassen!!)
– Ik wil een boterham mama. Ga jij nu een boterham maken voor mij? (Ik zit een bad zoetje! Even wachten…)
– Ik heb nu wel honger hoor mama! Of wacht. Ik ga eerst kaka doen, dan is er weer plaats in mijn buik voor die boterham. Mama, ik ben klaar, kom je mijn poep afkuisen? (IK ZIT IN BAD, SCHAT!)
– Ik kan dat waarschijnlijk al zelf hoor mama. Kijk, ik heb al héél veel toiletpapier genomen. (fantastisch…)
– Die borstel, dat is toch om het toilet te kuisen hé? Ik weet dat al. Ik kan dat ook zelf. Kijk, mama, ik ga het toilet kuisen! (Neen! Blijf daar af!) En hoe werkt het toilet eigenlijk? Hoe komt dat water daar? En hoe weet dat water dat het de pipi moet wegdoen als ik op die knop duw?
– Mama, wie heeft eigenlijk gezegd dat blauw blauw is? En rood rood? Waarom noemen wij iets blauw als het blauw is? (Euh…)
– Ik vind appelblauwzeegroen toch maar een raar kleur. Waarom kiezen ze niet? Blauw of groen? En een appel is geen kleur.
– Wanneer gaan we eens kamperen? Ik wil graag kamperen. Kunnen we nu kamperen?
– Prinsessen gaan altijd dood hé. En dan kust de prins hen weer levend. Maar ze moeten eerst doodgaan. Anders komt de prins niet.
– Zijn we vandaag morgen mama? (Vandaag zijn we vandaag, schatje en morgen zijn we morgen.) Maar dat heb je op de andere dag ook al gezegd! Dus zijn we vandaag toch morgen! (Ja, maar toen je gisteren vroeg wat we waren, toen was het vandaag en toen was vandaag morgen, maar… euh… Ja, wacht, ik weet het ook niet. Vandaag is zaterdag. En morgen is zondag. Zo is het juist.)

En dan kom je dus maar zuchtend uit dat relaxerend badje. Om een 4-jarig poepje af te kuisen en boterhammen te smeren en vragen te beantwoorden…

Bad-tijd… Altijd boeiend!

3 thoughts on “Bad-tijd = relax-tijd?

Geef een reactie

