De verteltas

Vorig jaar maakten we er voor het eerst kennis mee. En dit jaar werd het al ergens in september aangekondigd: ook de juf van het tweede kleuterklasje heeft een verteltas! Een tas vol spelletjes en verhaaltjes en doe-dingen en opdrachtjes en vooral héél véél plezier! Zo’n verteltas dus. Een tas die om de beurt met een kindje mee naar huis mocht. Luna wachtte er geduldig op. Ze wist dat haar beurt nog zou komen. Geen gezeur of pruillip als andere kindjes de verteltas mee naar huis namen. Wel verlangend uitkijken naar het momet dat zij vol trots de tas zou krijgen…

En woensdag was het zover! Dé verteltas. De verteltas van Bertje Big. En het Biggenspel. En de biggentekening. En nog zoveel meer… Die mocht mee met Luna naar huis! Er werd afgesproken dat we in het weekend tijd zouden maken om de verteltas te bekijken. Met een drukke Luna-agenda vol pré-ballet, sport-academie, zwemles en kleuterdans worden zo’n dingen immers beter ingepland… Maar op woensdag aan een 4-jarig kleutertje zeggen dat ze moet wachten tot het weekend is, dat is uiteraard niet evident. Dus werd de verteltas al een eerste keer samen met oma bekeken.

oma verteltas

Omdat er weinig tijd was en de handleiding niet werd gelezen, waren er meteen al misverstanden. Met tot gevolg een mopperende mama die op zoek ging naar een verloren dobbelsteen. Om er pas na een groot half uur achter te komen dat er geen dobbelsteen bij het Biggenspel hoorde. Waarop we opnieuw op zoek moesten naar de dobbelsteen uit Luna’s eigen spelletje, die ze intussen bij het Biggenspel had gestopt om het verlies van de Biggenspel-dobbelsteen goed te maken. Zucht… Het zal ons leren om eerst de handleiding te lezen!!

De verteltas werd even opgeborgen, maar zaterdag werd hij met véél verve terug bovengehaald. En deze keer deden we het wél grondig. ’s Morgens las mama het verhaaltje van Bertje Big. En na het middag-eten ging Luna samen met opa met de verteltas aan de slag. De bijhorende uitleg werd gelezen, de verschillende spelletjes werden uitgehaald, het CD’tje werd opgelegd…

opa1

opa2

En er werd gespeeld!

spelen

Al vonden we het spelletje hier niet eenvoudig. Er werd toch wat ‘afgefronst’ en gezucht. Luna verloor soms. En Luna won soms. Waarbij dat laatste duidelijk veel leuker was dan dat eerste…

spelletjemoeilijk

Er werd ook getekend volgens het bijhorende ‘stappenplan’. Een methode die Luna fantastisch vindt! Ze leerde al ontzettend veel tekenen van Louie op televisie. Ook hij legt stap voor stap uit hoe het moet… Het biggetje tekenen lukte dan ook vlekkeloos. En het stappenplan in de juiste volgorde leggen was op zich al een héél leuk spelletje!

biggetje1

biggetje2

biggetje3

De biggen-tekening moest uiteraard ook ingekleurd worden. Met de bijgeleverde potloden uit de verteltas. Het lichtroze potlood was overduidelijk het meest gebruikte exemplaar uit de potloodtas! Wat even voor ongerustheid zorgde voor Luna, want de punt was niet scherp en het potlood paste niet in haar potloodpunter. Met dank aan mama’s oogpotlood-scherper die de buiten-proportie-potloden aankan, werd het roze potlood terug inkleur-klaar gemaakt. Voor de zekerheid zorgde Lunaatje toch maar voor een biggetje-in-de-modder. Dan had ze wat minder roze en wat meer bruin nodig. Oplossingsgericht is ze wel. Soms…

biggetje klaar

Het stempelkussen houden we nog even voor morgen.

Maar die vertel-tassen, wij zijn daar écht wel fan van! Héél leuk om de klas even in huis te halen. En goed om even ‘verplicht’ te worden om rustig met kleuter-lief aan tafel te zitten en samen te spelen. Want met een beetje schaamrood op de wangen moeten we hier wel bekennen dat we daar maar al te vaak véél te weinig tijd voor nemen…

Advertenties

3 thoughts on “De verteltas

  1. Bestaan er ook verteltassen in het eerste leerjaar? (En dan denk ik in functie van mijn anderstaligen.) Het centrale begrip in dit verhaal: ‘oplossingsgericht denken’. Je weet, ik heb iets tegen fakirs die op hun spijkerbed zitten te klagen dat het pijn doet. Correct assertief gedrag mag er zijn en dat zit er duidelijk reeds in voor de toekomst.

    • Dat van die verteltassen voor het eerste leerjaar vraag ik zo snel mogelijk eens na! Ik weet eigenlijk niet of die überhaupt ‘standaard’ worden gemaakt. Volgens mij gaan juffen (of meesters) vaak zelf aan de slag om een pakketje samen te stellen met 1 boekje als vertrekpunt en van daaruit ‘opbouwen’ met spelletjes, tekeningen, crea-dingen,… Maar ik check het eens op school!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s