Trial and error

Toen ik 13 was ging ik voor het eerst babysitten. En ik bleef dit doen tot m’n 26ste. Ik was leidster in de jeugdbeweging, volwassen begeleidster in een andere jeugdbeweging, volgde een opleiding tot maatschappelijk assistente en behaalde daarna mijn master in de criminologie. Momenteel bestaat mijn job, onder andere, uit de coördinatie van het provinciaal steunpunt Opvoedingsondersteuning.

Je zou dus kunnen denken dat hier wel wat ‘pedagogische bagage’ in huis is. Dat zou je kunnen denken, ja. Maar alle cursussen, vormingen, opleidingen en ‘ervaringen’ ten spijt, gaat het opvoeden van kleine meid hier vooral gepaard met veel onzekerheid.

Met proberen, met vallen, met opstaan, met de-wanhoop-nabij-zijn, met glunderen bij succesnummertjes, met creatief zijn, met consequent zijn, met soms-hélemaal-niet-consequent-zijn, met vermoeid-zuchten, met enthousiast iets nieuws uittesten,…

Dat opvoeden dat zorgt hier soms voor onmetelijk veel onzekerheid. Want we zien rondom ons zoveel ouders die het schijnbaar perfect lijken te doen. Die consequent en zelfzeker zijn als het over dat opvoeden gaat. Of dat lijkt toch zo.
En dan duikt hier wel eens de vrees op of dat wel goed komt met ons tweetjes. Of Lunaatje niets te kort komt, opgroeiend in een alleenstaande-moeder-gezin. Want wie stuurt grote meid bij? Wie weet doe ik het wel helemaal verkeerd?

Gelukkig is hier wel een ruim familie- en vrienden-netwerk. Met oma en opa. Met tante Suzy en nonkel Dirk. Met nonkel Tijs. Met meter Marlies. Met nonkel ‘japter’, met tantaleen, met nichtjes Marion en Linde, met lieve buren en bezorgde vrienden,… Die zullen ons wellicht wel terugfluiten als we dreigen compleet te ontsporen.

Maar toch. De onzekerheid is nooit ver weg.

Af en toe wéten we het wel hoor, als er iets fout loopt. Luid roepen ‘Luna stop nu eens met roepen!’, bijvoorbeeld. Dat zal wellicht niet het gewenste effect hebben… Dat wéten we wel. Dus proberen we dat te vermijden.

Of vandaag. Op facebook, begot. Daar stond ineens een belangrijke opvoedingstip! Toeval of niet, maar gepost door een kleuterjuf van Luna’s school.

politie

Een valkuil waar we hier ook intrapten. Want Luna moet haar gordel aandoen in de auto ‘anders zal de politie boos zijn’. Luna moet een handje geven op het voetpad ‘want dat moet van de politie’. Luna moet stilzitten in de fietsstoel ‘want de politie controleert dat’. Het gaat wat automatisch eigenlijk, de politie inzetten als ‘waakhond’.
Maar die juf die bovenstaande ‘tip’ heeft gepost heeft uiteraard overschot van gelijk. Stel nu eens dat Luna ergens verdwaald. En bang is. En dan een agent ziet. Dan hoop ik toch uit de grond van mijn hart dat ze de politie als haar ‘vriend’ ziet. Als reddende engel. Als helper.

Ik weet het wel. Het zijn kleine dingen. Maar het zijn toch die kleine dingen die het verschil maken? We hebben hier weer bijgeleerd. Weer iets wat we anders gaan aanpakken.

Nu nog de 1001 andere zaken… Het in-eigen-bedje-slapen, het douchen-zonder-krijsen, het stil-zijn-als-de-grote-mensen-praten,… Dat opvoeden van kleine meid, dat wordt een levenswerk. Letterlijk.

Dat opvoeden, het blijft een uitdaging. En een constant bijsturen. Van grote meid én kleine meid.

Trial and error. Maar het blijft gelukkig zo ontzettend leuk!

2 thoughts on “Trial and error

  1. Zo goed omschreven. Zelf heb ik nooit enige twijfels gehad wat ik moest doen als babysit, als tante, als meter – t kwam allemaal vanzelf. Nu ik mama ben, is t enige dat vanzelf komt de twijfels… Maar zolang kleine man lacht naar mij, me knuffeltjes geeft, enthousiast in mijn armen vliegt, op ontdekkingstocht gaat, gelukkig is, gezond is, sociaal is – dan zal ik het toch best wel goed doen denk ik :-).
    PS yep, goede tip van de politie

    • Een héél verstandige mama van een klasgenootje van Luna zei me: ‘een kind, dat is eigenlijk je hart dat buiten je lichaam loopt. En dat voelt heel kwetsbaar!. Ze heeft ontzettend veel gelijk :-)’

Geef een reactie

