Beetje voorbereiden

Eind augustus. Grote meid is intussen terug aan het werk. Kleine meid geniet nog even van de laatste twee weekjes van haar aller-eerste officiële ‘grote vakantie’. Opa is deze week babysit van dienst en dat bevalt lieve kleine Luna uitstekend. Opa is haar grote held. Alles wat opa zegt wordt als absolute waarheid hoog in het vaandel gedragen. Nu ja, het is te zeggen, als het haar goed uitkomt. Al de rest lijkt ze snel te vergeten. En ’s avonds als mama de babysit-dienst terug overneemt van onze opa, dan horen we hier de rest van de avond: ‘mama, maar opa heeft gezegd…’, ‘van opa mag dat hoor!’, ‘dat moet zo van opa’, ‘opa zegt dat jij dat daar moet leggen/zo moet doen/niet mag doen/…’

Super opa. Jaja, we weten het wel. Opa nam Lunaatje ook al eens mee naar school. Het helpt natuurlijk dat de school van Luna toevallig ook de ‘oude werkplek’ is van opa. Dus. Luna mocht al even ‘sneak-peaken’ en een praatje slaan met juffrouw Mariska (die nu al een waardige opvolgster blijkt van de niet-op-te-volgen-want-grote-heldin-juf-Sara) en met ‘Ma-leen’ en meneer de confituur (al begint ze nu toch al een klein beetje ‘directeur’ te zeggen).

IMG_0946

Maar goed. Stilletjesaan sluipt het thema ‘school’ hier terug in de gesprekken. Dat mag ook wel. Zo’n beetje voorbereiden. Want straks wordt het weer op tijd naar bed. En vooral op tijd opstaan. En een vast ritme, vaste structuur,… Niet meer de hele dag door alles eten/drinken waar de kleine meid zin in heeft. Niet meer elk grilletje of gedachtensprongetje in uitvoering brengen. Maar braaf in het schoolritme lopen, de dagindeling van juffrouw Mariska volgen en flink doen wat gevraagd wordt. Dat wordt nog geen sinecure als u het ons vraagt.

IMG_0965

Grote meid: ‘Zeg Lunaatje, als het weer school is, dan mag jij weer elke middag eten bij Marleen. Leuk hé!’
Kleine meid: ‘Waarom?’
Grote meid: ‘Tja, je moet toch eten ’s middags, hé Luna. Dan zorgt Marleen opnieuw dat jij lekkere warme pataatjes krijgt.’
Kleine meid: ‘Neen!’
Grote meid: ‘Hoezo neen? Toch wel!’
Kleine meid: ‘Ik wil geen warme pataatjes. Mijn mondje doet daar pijn van.’
Grote meid: ‘Ja maar niet té warm hé Lunaatje. Dan moet je eerst een beetje blazen. En als ze wat afgekoeld zijn kan je die pataatjes opeten.’
Kleine meid: ‘Neen. Ik wil geen pataatjes. Misschien pasta. Of rijst. Misschien hé mama. Ik weet het nog niet.’

Bon. Goed. We gaan het er dus niet meer over hebben. Want kleine meid zal warme maaltijd eten op school. Ongeacht haar eigen kleuter-mening daar over. Ze eet graag. Of dat nu in school is of elders. Maar het lijkt er op dat ‘Ma-leen’ haar werk zal hebben aan mijn koppig klein meisje…

IMG_0979

En niet alleen ‘Ma-leen’:
Grote meid: ‘Lunaatje, naar welke juffrouw mag jij nu?’
Kleine meid: ‘Naar juffrouw Majiska! Want ik ben nu al groot hé! En de kleine kindjes mogen naar juffrouw Sara.’
Grote meid: ‘Ja, leuk hé! Jij mag naar juffrouw Mariska! Juffrouw Sara is nu wel naar een andere school, om daar voor de kleine kindjes te zorgen.’
Kleine meid: ‘En wie gaat dan zorgen voor de kleine kindjes in mijn school?’
Grote meid: ‘Ah, dat is juffrouw Leentje! Die ken je wel, dat is de mama van jouw vriendje! Elian zijn mama is jufrouw Leentje. En die zal voor de kleine kindjes zorgen.’
Kleine meid: ‘Neen mama, dat gaat niet. De mama’s mogen niet in school blijven. Alleen de juffrouwen’.
Grote meid: ‘Weet ik schatje, maar Elian zijn mama is ook écht een juffrouw, dus zij mag dat wel.’
Kleine meid: ‘Neen. Zij is een mama. Mama’s zijn geen juffrouw.’

Ok dan. Ook daar zullen we het dus niet meer over hebben. Ze zal het wel ondervinden zeker?

IMG_0992

Grote meid: ‘Zeg Luna, wat ga jij dan allemaal doen bij juffrouw Mariska?’
Kleine meid: ‘Dat weet ik toch niet mama!’
Grote meid: ‘Neen, juist, dat weet je niet. Maar ik denk dat je zal mogen spelen. En luisteren naar verhaaltjes. En stempelen en schilderen en kleuren en tekenen en…’
Kleine meid: ‘Ik ga niet tekenen! Dat wil ik niet. Ik ga wel stempelen.’
Grote meid: ‘Ok.’
Kleine meid: ‘Mama, ik ga écht niet tekenen hoor! Jij moet dat maar zeggen aan juffrouw Mariska! Zeg maar dat ik wel wil stempelen, maar niet wil tekenen. Niet hé mama!!’

Owkay. Dat wordt nog wat straks, in die eerste kleuterklas! Ik hoop dat juffrouw Mariska nog even héél hard geniet van die laatste vakantie-dagjes. Want straks zal ze ongetwijfeld haar handen vol hebben!

IMG_0957

Voorlopig doet kleine meid nog even van ‘vakantie’…

3 thoughts on “Beetje voorbereiden

  1. Het is echt zo een leuke vakantie voor Luna en haar mama.geweest.
    Hele mooie verhalen en leuke foto,s.
    Mooie herinneringen voor later als Luna zelf haar verhalen kan lezen.
    Super.
    Verder nog een leuke vakantie.
    De geburen

  2. Ik geniet nog volop van de vakantie. Stempelen staat de eerste dagen al gepland en ook wat kleuren. Ik probeer ze wel te motiveren hoor. Ik kijk er naar uit om met Luna in de klas te werken.
    vele lieve groetjes juf Mariska

    • Oh leuk! Ze is soms een beetje koppig gewoon omwille van het ‘koppig-zijn’, maar eigenlijk ziet ze er héél hard naar uit om terug naar school te mogen. Ze vindt zichzelf trouwens erg groot en stoer nu ze naar de eerste kleuterklas mag 🙂

Geef een reactie

