Actrice

Kleine meid heeft altijd al een behoorlijk gevoel voor drama en theatrale expressies gehad. Een talent dat meestal met groot volume wordt geuit als iets niet hélemaal loopt zoals Lunaatje het wil. Ze laat zich daarbij absoluut niet remmen door wie, wat, waar of wanneer. Een publiek lijkt ze maar al te vaak als stimulerend te ervaren.

In de plaatselijke Lidl en Spar kennen ze ons al: ‘Ik wil nu een vleesje mama. Waarom krijg ik nu geen vleesje? Ik wil zo graag een vleesje!’ of ‘Mama maar ik wil een roze lolly-tuut. Geen andere lolly! Een lolly-tuut’, dat zijn zinnen die reeds in haar standaard repertorium werden opgenomen.
Ze weet inmiddels dat ‘ik wil, ik wil’ NIET de toverwoorden zijn. Haar monologen worden daarom al bijgestuurd naar ‘ik zou graag’ of het nét iets meer dramatische ‘maar mama ik zou zoooooo graag’. Grote meid vindt dit al beter. Maar het wil helaas niet zeggen dat kleine meid haar zin krijgt. Wat het volume alleen maar de hoogte in jaagt.

In het meest positieve scenario zit de kleine miss op zo’n moment in de winkelkar. Dan hoeft grote meid enkel rekening te houden met geschreeuw. En niet met een fysiek onhandelbare peuter. Nu ja, ze kan op zo’n moment ook wel eens fysiek onhandelbaar worden, maar winkelkarren zijn gelukkig stevig gebouwd…
Helaas wordt ze geleidelijk aan een beetje groot om in de kar te zitten. En warenhuizen voorzien graag in ‘kleine karretjes voor kleine klantjes’. Lief hoor, warenhuizen. Heel attent van jullie. Vinden die kleine klantjes fantastisch! Ze leren er ook veel uit. Pedagogisch dus wel verantwoord. En als het klantje in kwestie in een voorbeeldige bui is, dan ziet het er allemaal ook uiterst charmant en schattig uit. Als het klantje in kwestie haar acteer- en dramatalenten wil demonstreren echter… Dan wordt dat zweten voor de mama! Want dan moet de peuter in toom worden gehouden. Of even net-niet-buiten-zicht-achtergelaten-worden-op-de-winkelvloer. Maar dan moet ook dat kleine winkelkarretje in toom worden gehouden. Want een theatrale peuter met woede-aanval kan zo’n attribuut als een winkelkarretje best wel ‘nuttig’ aanwenden om de boosheid-van-het-moment nog wat kracht bij te zetten. Ik geef het maar even mee… Mochten we ooit brokken maken, dan excuseer ik mij nu al vast. Ik doe mijn uiterste best om het te vermijden hoor! Maar zo evident is het allemaal niet…

DSC_8401-Edit

De blikken-van-andere-klanten, daar heeft grote meid tot hiertoe weinig last van. Tja, al wie ooit met peuters is omgegaan weet dat het erbij hoort. En dat het overgaat. Ik verwacht écht niet dat Luna zich binnen een jaar of 15 nog luidkeels tussen de koeken en de pasta op de grond zal gooien in de lokale Spar. Je weet uiteraard nooit. Maar toch. Ik heb daar een goed oog in. En die zeldzame beschuldigende blikken? Tja, er zijn altijd mensen die het beter denken te weten. En die het misschien ook écht wel beter weten. Dat is mogelijk, ja. Maar die hebben we op zo’n moment niet echt van doen.

Maar een theatrale peuter kan ook leuk zijn! En hartverwarmend lief! Echt waar!! Gisteren bijvoorbeeld. Grote meid kwam terug thuis na een dagje werken. Kleine meid stond buiten met oma en opa te kijken naar ‘de meneren’ die ons huisje aan het schilderen zijn. Toen Lunaatje zag dat mama in aantocht was kwam ze luid roepend aangelopen: ‘Mamaaaaatje!!! Jij bent terug van jouw werk!! Ik ben zoooooo blij dat jij terug bij mij bent!!’

De verbaasde blikken van de schildermeneren kregen we er gratis bij. Die gingen er vermoedelijk van uit dat grote meid niet iedere avond terug naar huis kwam, getuige het uitzonderlijk enthousiasme van Lunaatje.

Er volgde nog een welgemeende (of ge-acteerde, dat is niet altijd even duidelijk): ‘Oh, mamaatje!! Ik zie jou zooooooo graag! Dat mag je niet vergeten é!!’

De grote emoties zijn hier nooit ver weg :-). En toneellessen voor 3-jarigen, bestaat dat? Kwestie van haar talent voor drama wat in juiste banen te leiden…

One thought on “Actrice

Geef een reactie

