10 dieettips van een ervaringsdeskundige

Neen, het gaat niet zo goed met mijn meest recente dieet-poging. Een historisch dieptepunt. Of hoogtepunt. Hangt er een beetje van af hoe je het bekijkt. Maar goed, morgen begint de nieuwe werk-week én een nieuwe dieet-start. Nog maar eens, ja. Maar deze keer voor écht. Echt waar.

Door de jaren heen had ik al wisselend dieet-succes en mag ik mezelf met trots en wanhoop een ervaringsdeskundige noemen. For what it’s worth wil ik gerust mijn kennis met u delen. Let wel: ondanks àl mijn ervaring ben ik geen arts of diëtiste of slanke den, dus lees en pas toe op eigen risico! En denk er vooral het uwe van…

10 dieet-tips van een ervaringsdeskundige:

  1. Neem àltijd de light of magere versie. Maakt niet uit of het nu een cola-light is na een dubbel Big-Mac menu of een wolkje magere melk in de koffie naast een overvol bord pannenkoeken met chocolade saus. Hypocriet? Neen hoor! Een Big-Mac menu met gewone cola bevat méér calorieën dan een Big-Mac menu met cola-light! Logisch toch? Als er een light versie bestaat, neem dan de light versie. No matter what ze in de kranten ook mogen schrijven over ‘light is nonsens’ en ‘light bevat evenveel calorieën’. Nope. Daar luisteren we niet naar. We nemen light. Punt.
  2. Neem àltijd een klein bord. Zo simpel in al zijn eenvoud, maar het wérkt wel! Hier toch… In plaats van een groot bord te nemen, wordt hier een dessertbord genomen om een maaltijd op te scheppen. Er kan nu eenmaal véél minder op zo’n klein bordje dan op zo’n groot bord. En ja, ik weet het wel. Je kan natuurlijk nog een tweede bord vullen. Maar laat ons eerlijk zijn, dat deed je misschien even goed als je een groot bord had genomen? Probeer het maar, dat kleine bord. Het werkt écht…
  3. Frisdranken: less is more. Eerst en vooral: zie punt 1. Altijd de light-versie nemen. Altijd! Maar dan nog… Ik zie het niet graag onder ogen, maar zelfs de light versie van frisdranken worden beter niet met liters tegelijk genuttigd. Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet, maar volgens mij wakkert het een hongergevoel op of zo… In ieder geval: water is altijd beter. Hoe smakeloos het ook klinkt. Ik schrap hier nooit alle cola-light van het menu, maar bij ernstige dieet-pogingen wordt het cola-light verbruik wel ernstig teruggeschroefd…
  4. Move it, move it, move it… of toch een heel klein beetje. Het moeten toch niet meteen halve marathons zijn? Niet iedereen heeft tijd om nog maar eens te ‘start-to-runnen’ of het budget voor nog maar eens een fitness-abonnement (waar je in alle enthousiasme 3 weken gebruik van maakt, om dan héél snel te vergeten…) Alle kleine beetjes beweging helpen. Zelfs minuscuul kleine beetjes. Al verbruik je maar 10 armzalige calorietjes meer dan gisteren. Dat zijn er dan toch al weer 10. Eén keer de trap en 3 keer de lift is nog altijd gezonder dan 4 keer de lift en geen enkele keer de trap. En drie keer afzonderlijk naar de kopie machine lopen is gezonder dan alles in één keer te kopiëren. Let wel: dit is een dieet-tip, geen carriëre-tip. De baas zou wel eens een ander idee kunnen hebben over efficiënt kopiëren. Maar goed, dat is dan iets tussen jou en de baas. Ik kom daar niet in tussen.
  5. Neem àltijd een ontbijt. Ok, dit vind ik persoonlijk een héél moeilijke. Ik ontbijt zelden of nooit. Alleen bij héél erg ernstig te nemen dieet-pogingen wordt hier overgegaan tot ontbijten. Dan moet er wel vroeger opgestaan worden. En dat komt het humeur niet ten goede. En het humeur heeft al bijzonder weinig reserves tijdens dieet-pogingen… Al geef ik toe: het helpt wel, dat ontbijten. Opnieuw, ik weet niet hoe het wetenschappelijk zit, maar het heeft iets te maken met het feit dat je je eigen ‘machinerie’ in gang zet door te ontbijten. Het ontbijt is als het ware de startknop voor de hele vertering-verbranding-machine. Geen ontbijt wil dus zeggen dat de machine niet werkt. En dan kunnen er geen calorieën verbrandt worden. Of zoiets. Ja kijk, ik weet niet waarom, maar het helpt dus wel, dat ontbijten. Zucht. Dat wordt dus morgen vroeger opstaan… Trouwens, dat ontbijt hier, dat stelt ook niet zo heel veel voor (maar blijkbaar hoeft dat ook niet). Een koffie-kop cornflakes met magere melk. That’s it. Klinkt zelfs gezond. Niet?
  6. Afspraak met de weegschaal: 1 keer per week. Ik weet het, de verleiding is groot om bij ‘goed dieet-gedrag’ dagelijks (of meermaal daags) de weegschaal op en af te springen. En de verleiding is even groot om bij ‘slecht dieet-gedrag’ de weegschaal maanden te mijden. Daarom de gulden middenweg-regel: 1 keer per week. Iedere week. En telkens hetzelfde moment. Hier ten huize is dat op zondagmorgen na het ochtendplasje. Je weet maar nooit hoeveel zo’n plasje weegt… En het resultaat wordt bijgehouden. Goed of slecht. Dat is niet zomaar, want na verloop van tijd is er wel een patroon in te herkennen. De ‘maandelijkse schommelingen’, bijvoorbeeld. Dat slaat niet alleen op het humeur, maar overduidelijk ook op de weegschaal. Al gaat dat wel hand in hand met dat humeur, maar goed…
  7. Stress werkt. Hmm, beetje delicate tip dit. Maar bij mij lijkt het te werken. Stress zorgt hier voor veel weg-en-weer-geloop (extra beweging) en weinig eetlust. Ideaal dieet! Nu ja, het is nu ook weer geen fantastisch idee om de stress op te zoeken en deadlines uitdagend dichtbij te plaatsen of zo… Het werkt ook niet voor iedereen. Stress zorgt bij sommigen voor éxtra kilo’s… Dus toch eventjes opletten daarmee!
  8. The right size! Zit de jeans na verloop van tijd wat losjes? Onmiddellijk kleiner maatje aantrekken! Liefst eentje dat opnieuw wat teveel spant. Anders is de verleiding groot om te redeneren ‘goh, ik ben goed bezig, dat ijsje/pak koeken/berg frieten/… kan geen kwaad. Hetzelfde geldt voor kledij met stretch: big NO-NO!!
  9. No dinner after eight… Of een ander uur natuurlijk. Afhankelijk van je dagindeling. Hier ten huize ligt het ‘gevaren-punt’ voor om het even welk dieet héél duidelijk in de avonduren. Honger + bed/zetel = comfort food. En comfort food dat zijn dan helaas geen radijsjes en komkommers…
  10. If you fail, just start over! Je wordt géén ervaringsdeskundige door ooit eens één dieet uit te proberen en meteen al je overtollige kilo’s kwijt te spelen. Zo werkt het niet. Het vraagt héél veel falen en opnieuw opstarten! ’t Is een levenswerk, i tell you…

In het kader van ‘i will practice what i preach’ wordt het hier morgen allemaal verder (of opnieuw) toegepast…

Geef een reactie

